Boek Review: De Vegarevolutie

De Vegarevolutie, de onmisbare gids voor veganistisch eten. Misschien dat dĆ­t het boek zou zijn waar ik zo naar op zoek was. We eten hier thuis namelijk al jaren vegetarisch, maar manlief besloot een tijdje terug dat hij eigenlijk zoveel mogelijk veganistisch wil gaan eten. Dat maakt het toch wel wat lastiger, want tussen vegetarisch en veganistisch zit nogal een verschil. En hoe zit dat dan met alle voedingsstoffen die je nodig hebt? Dit boek zou daar mee moeten helpen. Ik ben benieuwd!

De Vegarevolutie

De Vegarevolutie is geschreven door Lisa Steltenpool. Een naam die ik nog niet kende, maar het blijkt dat ze haar eigen diĆ«tistenpraktijk runt en dat ze gespecialiseerd is in vegetarische en veganistische voeding. Dat klopt ook, want naast dat er meer dan vijftig plantaardige recepten instaan, biedt het boek ook onderbouwde informatie over gezondheid, dierenwelzijn, milieu en duurzaamheid. Het is een mooi vormgegeven boek en het leest fijn weg. Ik heb het in in ieder geval in Ć©Ć©n keer uitgelezenšŸ¤©.

Inhoud

In het boek kun je lezen wat er precies bedoeld wordt met de vegarevolutie. Dat het allemaal draait om je lijf, de dieren, de planeet en de mensheid. Er wordt uitgelegd wat de overwegingen kunnen zijn om veganist te worden en hoe je door veganistisch te eten veel ziekten kunt voorkomen.

Erg handig is de tabel waarin alle vitamines en mineralen vermeld staan die je nodig hebt, wat hun functie is in je lichaam en hoeveel je er op een dag van nodig hebt. En vooral belangrijk, uit welke plantaardige bronnen je ze kunt halen. Dat is precies wat ik zocht.

Wat ik leuk vind aan dit boek is dat het niet alleen draait om recepten. Het gaat veel verder dan dat. Het gaat niet alleen om wat je eet maar ook om wat je draagt en wat je op je huid smeert. Zo wordt er bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe je echt bont van imitatiebont kunt onderscheiden en hoe het zit met verschillende soorten leer. En niet onbelangrijk, hoe jij overleeft als veganist in een niet- veganistische wereld. Hoe doe je dit op je werk, met kinderen of op reis, en hoe reageer je op mensen die veganistisch als een vies woord beschouwen.

Recepten

Je vindt in De Vegarevolutie allerlei recepten voor het ontbijt, lunch en diner maar ook desserts, gebak, snacks, drankjes en smoothies. Het fijne aan deze recepten is dat ze vrij makkelijk te maken zijn en dat de de ingrediĆ«nten vaak producten zijn die je als veganist al wel in huis hebt. Niks vervelender dan voor een recept van alles in huis te halen want je normaal gesproken bijna nooit gebruikt. Zo heb ik al een paar keer de Veggie Shepherd’s Pie gemaakt en in de zomer ga ik zeker de Bananensoftijs met salted Pecans en chocoladesaus maken šŸ˜‹.

vegan shepherds pie

Wat ook superhandig is dat er bij elk recept ruimte is voor aantekeningen. Dat is zeker iets voor mij want wanneer ik een recept maak gebeurt het toch regelmatig dat ik het hier en daar wat aanpas naar mijn eigen inzicht. OkƩ, niet altijd handig want dat is waarschijnlijk ook de reden dat een recept soms mislukt, maar soms wil ik minder suiker gebruiken of heb ik net datgene niet in huis waar het recept om vraagt. Door soms iets anders toe te voegen wordt het recept nog lekkerder dus dat kan ik nu direct opschrijven. Ideaal!

Een handig en interessant boek voor een leuk prijsje

Ik vind De Vegarevolutie een handig boek om in huis te hebben. Absoluut een aanrader als je meer wilt weten over de achtergrond van veganisme en wanneer je op zoek bent naar wat je nu precies allemaal nodig hebt voor een veganistische levensstijl. Als het je puur om de recepten gaat en de rest interesseert je minder dan zou ik voor een ander boek kiezen. De recepten zijn een mooie aanvulling voor het boek maar het beslaat iets minder dan de helft van het boek dus het is niet waar het uitsluitend om draait. Ik kocht het zelf vooral voor de achtergrondinformatie en de duidelijke uitleg die er wordt gegeven over belangrijke voedingsstoffen. Ben je daar naar op zoek, dan kan ik je dit boek zeker aanraden!

De Vegarevolutie is te koop bij bol.com voor ā‚¬15,-.

Waar haal jij je inspiratie en kennis vandaan voor een vegan lifestyle?

De Vegarevolutie