Een gezond en eiwitrijk ontbijt: Chiapudding

chia pudding

Ben je op zoek naar een gezond ontbijt of tussendoortje dat je gemakkelijk kunt maken? Probeer dan eens chiapudding! Eenvoudig maar erg lekker en je kunt er zoveel mee variƫren dat het niet snel verveelt. Omdat chiazaadjes vol zitten met vezels, eiwitten en andere essentiƫle voedingsstoffen, is het goed te gebruiken in een ontbijt. Ik heb de laatste tijd geƫxperimenteerd met verschillende combinaties die ik hieronder graag met je deel en uiteraard laat ik je zien hoe je chiapudding maakt.

Hoe maak je chiapudding

Voor het maken van chiapudding heb je maar 3 ingrediƫnten nodig.

Ingrediƫnten

  • 2 eetlepels chiazaadjes (20 gram)
  • 1/2 cup (plantaardige) melk (120 ml)
  • 1 theelepel maple syrup of andere zoetstof (optioneel)

Zo maak je het

  1. Strooi het chiazaad in een glas of kom en voeg hier de melk en de honing (of andere zoetstof) aan toe.
  2. Roer alles goed door elkaar tot alle chiazaden gelijkmatig in de melk zijn verdeeld. Er mogen geen klontjes meer in zitten. Wacht ongeveer 10 minuten en roer nog een laatste keer door.
  3. Dek de pudding af en zet het minimaal 2 uur of een nacht in de koelkast voor het beste resultaat.

Lekkere toevoegingen voor in de chiapudding

Om de chiapudding wat meer smaak te geven kun je echt van alles toevoegen. Ik zou dit zeker doen want anders zit er weinig smaak aan. Denk hierbij aan:

  • fruit (ook lekker geprakt)
  • cacaopoeder of chocoladestukjes
  • geraspte kokos
  • notenpasta of pindakaas
  • kaneel
  • noten

Houd je niet van de textuur van chiapudding dan kun je alle ingrediƫnten mengen in een blender voor een gladdere textuur.

Hoe bewaar je chiapudding

Je kunt de chiapudding het beste in een weckpot of Tupperware bak in de koelkast bewaren, dan blijft het wel 3 dagen goed. Ik maak vaak een hele batch zodat ik voor een paar dagen ontbijt heb. Vind je de chiapudding wat te dik, voeg dan gewoon nog wat melk of ander vocht toe.

Tip: Wist je dat je chiazaad ook kunt gebruiken als ei-vervanger in koekjes, cake, en pannenkoeken? Lees hier meer over in het artikel “Ei vervangen, dit zijn de alternatieven“.

Veel gestelde vragen

Waarom wordt mijn chiapudding niet dik?

Het kan zijn dat je het mengsel niet goed hebt geroerd. Het is verstandig om het de eerste goed door te roeren, dan even 10 minuten te wachten om het vervolgens nog een keer door te roeren.

Is teveel chiazaad slecht voor je?

In principe niet, maar omdat er veel vezels in chiazaad zitten kun je er beter niet teveel van eten omdat je anders last kunt krijgen van een opgeblazen gevoel of diarree. Wel is het zo dat mensen die bloedverdunners gebruiken voorzichtig moeten zijn met het gebruik van chiazaad omdat de zaadjes een bloedverdunnende werking hebben. De combinatie van de twee kan dan leiden tot bloedingen. Ook wordt het vrouwen die zwanger zijn afgeraden omdat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar eventuele bijwerkingen.

Hoe gezond is chiapudding?

Chiazaadjes zitten volĀ vitamines, mineralen, vezels, en gezonde vetten. Ze zijn ook een goede bron van plantaardige eiwitten. Voedzaam en gezond!

Hoeveel chiazaad mag je per dag eten?

Er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor chiazaad, maar vaak wordt het advies gegeven om niet meer dan twee eetlepels per dag te nemen.

Hoe lang duurt het voordat chiapudding dik wordt?

Het duurt ongeveer 2 uur voordat de chiapudding dikker wordt. Je kunt het wel eerder eten maar dan heeft het nog niet die dikke pudding substantie. Voor het lekkerste resultaat kun je de chiapudding het beste een nacht in de koelkast laten staan.

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.