Maak een statement met duurzaam promotiemateriaal

Ga jij wel eens naar conferenties of evenementen? Dan kom je vast net als ik vaak thuis met allemaal leuke of handige hebbedingetjes, of zoals ze het hier thuis noemen, swag. Het is allemaal promotiemateriaal, en er waren tijden dat ik het thuis direct in de kliko gooide omdat het gewoon troep was van lage kwaliteit, op de notitieboekjes na. Tegenwoordig krijg ik echter steeds vaker echt leuke dingen mee waar ik ook echt iets aan heb. En wat mij vooral opvalt is dat het steeds vaker duurzame geschenken zijn. Kijk, daar houd ik nou van. Zo organiseert mijn man al sinds 2009 WordCamp Nederland (conferenties over WordPress) en zij hebben als organisatie bijvoorbeeld alle sponsoren gevraagd om enkel duurzame swag te gebruiken.

Misschien heb jij zelf een bedrijf of onderneming en heb je ook wel eens promotiemateriaal weggegeven. Is duurzaamheid dan iets waar je over nadenkt? Hieronder laat ik je zien waarom duurzame/recyclebare producten niet alleen goed zijn voor het milieu, maar waarom het ook een goede keuze zou kunnen zijn voor je bedrijf.

promotiemateriaal
Fotocredit: Tim Nash

Het belang van recycling voor het milieu

Waarom is recycling zo belangrijk? Dit heeft vooral te maken met de hoeveelheid afval die we dagelijks produceren. Om die hoeveelheid te verminderen is het belangrijk dat er zoveel mogelijk producten gerecycled worden. Dit kun je zelf doen door zoveel mogelijk materialen te hergebruiken in plaats van ze weg te gooien. Je verminderd dan niet alleen de hoeveelheid afval, maar je zorgt tegelijkertijd ook voor minder lucht- water en bodemvervuiling.

Door te recyclen worden er ook minder grondstoffen gebruikt en bespaar je energie die anders nodig zou zijn geweest om nieuwe producten te maken.

Wat zijn de voordelen voor het bedrijf bij het geven van duurzaam promotiemateriaal

We hebben het nu gehad over de voordelen van het geven van duurzaam promotiemateriaal voor het milieu. Maar dat is nog niet alles, want ook als bedrijf kun je profiteren wanneer je iets weggeeft wat duurzaam is.

  • Positief imago: Door een duurzaam product weg te geven, zoals bijvoorbeeld bedrukte eco pennen met het logo van je bedrijf, geef je aan dat je je inzet voor duurzaamheid. Dit zorgt vaak voor een een positiever imago bij klanten, vooral als dit iets is wat ze belangrijk vinden en waar ze naar op zoek zijn binnen een bedrijf.
  • Goedkoper: Naast het feit dat het duurzamer is, veel van deze producten zijn ook nog eens een stuk goedkoper om ze gemaakt worden van gerecyclede materialen.

Volgens schattingen van Milieu Centraal worden er in Nederland elk jaar ongeveer 20 miljoen plastic pennen weggegooid.

Kortom, iets weggeven wat duurzaam is kan een positief effect hebben op je imago. Er zijn genoeg keuzes wat dat betreft. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een duurzame waterfles
  • fairtrade chocolade
  • bedrukte eco pennen
  • bamboe tas
  • herbruikbare rietjes

Je kunt iets weggeven op een evenement, maar om je naamsbekendheid te vergroten kun je natuurlijk ook iets weggeven aan je klanten. En dat hoeft echt niet veel te kosten. Denk bijvoorbeeld aan pennen. Altijd handig, en de naam van je bedrijf blijft zeker hangen als mensen elke dag met een pen schrijven met daarop jouw bedrijfsnaam.

Geef jij weleens wat weg wanneer je op een evenement staat? En is dat dan een duurzaam product?

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Gift Campain

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.