Geschatte leestijd: 4 minuten
Ben je ook op zoek naar manieren om wat ‘groener’ te gaan leven? Gebruik dan eens wat minder papier. Misschien ben je al een eind op weg naar een papierloos bestaan, maar zo niet dan geef ik je hier graag wat tips om papier te besparen.
De allereerste stap is om in in je huis rond te kijken wat je allemaal in je kastjes en lades hebt liggen. Zo heb ik zelf laatst heel wat dozen met oude administratie en bonnetjes weggedaan. Maar ook volgeschreven notitieblokken en documenten die ik eigenlijk veel beter had kunnen digitaliseren.
In plaats van een papieren notitieblok gebruik ik nu een digitaal notitieblok wat ook nog eens veel handiger is, want ik heb het altijd bij me. Thuis op de laptop en onderweg op mijn telefoon. Stiekem heb ik ook nog wel een papieren blokje hoor, soms is dat gewoon even handig. En laatst heb ik een uitwisbaar notitieblok gekocht voor op kantoor omdat ik tijdens telefoongesprekken vaak wat zit te krabbelen. Nu al de papierrommel is opgeruimd zien mijn laatjes er veel netter uit. Dat alleen al vind ik heel fijn, maar het scheelt natuurlijk ook behoorlijk wat papierverbruik en dat is weer fijn voor het milieu.
Digitale afschriften, polissen en facturen
Je kunt tegenwoordig bijna alles digitaal ontvangen. Je bankrekeningafschriften, creditcards, verzekeringspolissen, maar ook de facturen van o.a. de energiemaatschappij en je telefoonprovider kun je allemaal via de mail ontvangen. Het is allemaal heel eenvoudig te regelen via de website van het bedrijf of via de klantenservice. Ik moest er eerst wel even aan wennen om alle facturen digitaal te krijgen, maar ik ben er achter gekomen dat het ook veel meer rust geeft. Constant facturen in de brievenbus, daar wordt ik persoonlijk niet echt vrolijk van. Via de mail voelt op de één of andere manier anders (of ben ik de enige die dat zo ervaart 🙈). Hoe dan ook, het scheelt behoorlijk wat papier en mappen om alles in op te bergen.
Meld je af voor ongewenste post
Ontvang je vaak reclamefolders of catalogi die je niet leest maar direct weggooit? Neem dan even de moeite om je hiervoor af te melden of plak een ja/nee sticker op je brievenbus. Deze kun je gratis aanvragen bij je gemeente.
Maak gebruik van apps of software
Veel mensen hebben de overstap al gemaakt van papier naar digitaal en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het het leven een stuk makkelijker maakt. De tijd van zoeken naar bepaalde documenten of notities die ik had gemaakt en ergens (waar ook alweer?) had opgeruimd is voorbij. Alles wat ik nu kwijt wil of nodig heb kan ik terugvinden op mijn computer.
Er zijn voldoende apps die je kunnen helpen om alles wat je normaalgesproken zou opschrijven te digitaliseren. Je boodschappen, takenlijstjes en recepten. Zelf gebruik ik o.a. voor mijn recepten de app Paprika, voor mijn lijstjes en inspiratie Trello, en mijn boodschappen zet ik direct in de Jumbo app. Zorg er wel voor dat je de apps die je gebruikt synchroniseert met al je apparaten. Op die manier heb je altijd en overal toegang tot je gegevens.
Koop een scanner
Heb je veel documenten of administratie die je moet bewaren omdat je vanuit huis werkt? Een scanner kan dan een goede investering zijn. Je kunt de documenten scannen en uploaden naar de harde schijf van je computer of naar de Cloud. Zo kun je ze altijd terugvinden. De documenten kun je dan versnipperen, of als ze niet gevoelige informatie bevatten bij het oud papier gooien. Er zijn ook enkele documenten waarvan je het origineel moet bewaren. Je kunt ze natuurlijk altijd scannen zodat je ze direct bij de hand hebt, maar bewaar in ieder geval ook het origineel:
- Trouwboekje
- Geboorte-akte
- Vaccinatiepapieren
- Diploma’s en certificaten
- Echtscheidingspapieren
- Medische documenten
- Notariële stukken zoals een testament en akten
Zoals je ziet kun je behoorlijk wat papier besparen door zoveel mogelijk te digitaliseren. Het is niet alleen beter voor het milieu, je maakt het jezelf ook een stuk makkelijker en overzichtelijker. Waar wacht je nog op?!
Geef een reactie