diepvriesfruit

Wat is beter, vers fruit of diepvriesfruit?

Wat denk jij dat gezonder is, vers fruit of diepvriesfruit? Zelf zou ik denken dat vers fruit altijd gezonder is dan diepvriesfruit. Maar is dat wel zo?

Als we het over vers hebben denken we al snel aan het fruit wat vers in de winkel ligt. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo vers. Fruit kun je eigenlijk alleen echt vers noemen wanneer je het vers van de boom haalt, of wanneer je het bij een (lokale) boer haalt die het net heeft geplukt. De vrucht heeft dan namelijk de maximale hoeveelheid vitamines en mineralen. Kijk daarom vooral welk fruit er op dat moment in het seizoen is. Je hebt dan fruit wat er op dat moment in jouw regio groeit. Dus grote kans dat je het ergens bij een teler kunt kopen.

Heeft fruit uit de supermarkt minder vitamines en mineralen?

Het klopt dat fruit uit de supermarkt niet de maximale hoeveelheid vitamines en mineralen heeft dan wanneer je het vers zou plukken. De reden hiervoor is dat het fruit wat bedoelt is voor de supermarkt te vroeg wordt geplukt. Zo kan het tijdens het transport en in de winkel langzaam verder rijpen en is het langer houdbaar. Het heeft op dat moment echter nog niet de maximale hoeveelheid gezonde stoffen bereikt. Ook verliest het fruit uiteindelijk meer voedingswaarde als het lang in de winkel blijft liggen.

De smaak is overigens vaak ook heel anders. De aardbeien uit de supermarkt zijn in de meeste gevallen vrij stevig en vaak ook nog wat zurig. Haal ik ze bij de lokale aarbeienteler dan zijn ze een stuk zachter en heerlijk zoet. Ze moeten dan wel binnen twee dagen opgegeten worden want anders zijn ze niet goed meer, maar dat is bij ons geen probleem. Die aardbeien zijn vaak dezelfde dag al op šŸ™ˆ. Ook de blauwe bessen zijn veel smaakvoller als ik ze rechtstreeks bij de boer haal.

diepvriesfruit

Diepvriesfruit versus vers fruit

Fruit wat is bedoeld om in te vriezen wordt pas geplukt wanneer het goed rijp is. Deze zitten dus boordevol vitamines en mineralen. Het fruit wordt na het plukken binnen enkele uren gewassen, gesneden, ingevroren en verpakt. Er gaan op deze manier bijna geen vitamines verloren.

Eenmaal ingevroren verliest diepvriesfruit veel minder snel voedingsstoffen dan vers fruit. Het is wel belangrijk dat je je fruit dan invriest op een temperatuur van minimaal -18 graden. Wanneer je het fruit eenmaal ontdooid hebt is het niet verstandig om het opnieuw in te vriezen, want dan verliest het wel sneller zijn gezonde voedingsstoffen.

Conclusie

Dus wat is beter, vers fruit of diepvriesfruit? Het meest gezonde fruit is het fruit wat rijp is en net is geplukt. Dit heeft de meeste vitamines en mineralen. Heb je de mogelijkheid om bij een lokale boer of fruitteler rechtstreeks je fruit te kopen dan zou ik daar absoluut voor gaan. Heb je deze mogelijkheid niet, dan is diepgevroren fruit in de meeste gevallen net iets beter dan vers fruit uit de supermarkt. Dit omdat het vers wordt ingevroren. Vers fruit uit de supermarkt is meestal niet zo vers meer doordat het al een hele reis heeft gemaakt en al langer in de supermarkt ligt waardoor belangrijke voedingsstoffen verloren gaan.

Ook leuk om te lezen!

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.