Groente en fruit zonder plastic verpakkingen, het kan wel!

Heb jij ook zo’n hekel aan al die plastic verpakkingen van groente en fruit in de supermarkt? In Nieuw Zeeland had één van de eigenaren van een supermarktketen er ook genoeg van en hij kwam met de oplossing. ‘Food in the Nude’, oftewel voedsel zonder verpakking.

Samen met winkelmanager Gary May kwam Nigel Bond, de eigenaar van supermarktketen New World twee jaar geleden op het idee. Het viel hun op dat er steeds meer groente en fruit verpakt werd in plastic. Hier wilden ze wat aan doen. In Amerika deed Nigel inspiratie op bij supermarktketen ‘Whole Foods’. Deze supermarkt heeft een enorm assortiment aan vers voedsel dus handig om eens te kijken hoe ze het daar allemaal regelen. Hij sprak daarna met telers en leveranciers om te kijken wat de mogelijkheden waren om de producten zonder plastic te verpakken.

Hogere verkoopcijfers door plasticvrije verpakkingen

De klanten die de nieuwe opstelling van groente en fruit zagen zonder verpakking waren reuze enthousiast. Ze konden dat ook zien aan de verkoopcijfers, want die waren op bepaalde groenten met wel 300% gestegen. Op zich vind ik dat wel begrijpelijk, want zeg nou zelf, het ziet er zonder plastic veel lekkerder uit. En je ruikt het ook weer. Zoals Nigel Bond het zegt, het deed hem denken aan vroeger, toen hij met zijn vader naar de fruitteler ging. Je kon de verse citrus en lente-uitjes ruiken. Dat is inderdaad wat ik zelf ook mis in de supermarkt, de geur van al die lekkere soorten groente en fruit, zoals je dat nog wel hebt in de groentezaak.

De strijd tegen plastic

Het initiatief van de supermarktketen is onderdeel in de strijd tegen plastic. Van de 300 miljoen ton plastic die er elk jaar wordt geproduceerd wordt de helft maar één keer gebruikt en weggegooid. Slechts 9% daarvan wordt gerecycled. In Nieuw Zeeland alleen al gaat er jaarlijks zo’n 252.000 ton plastic naar het vuilstort en een groot gedeelte komt terecht in zee.

Je kunt nog wel enkele producten in de winkel vinden die nog wel in plastic verpakkingen worden geleverd, zoals bessen, druiven en tomaten. Er is in ieder geval wel voor gezorgd dat die verpakkingen grotendeels recyclebaar zijn. Wat ze daar ook aan het testen zijn, en wat ik hier ook steeds vaker voorbij zie komen, is dat ze aangeven dat klanten hun eigen verpakking/bakjes mee mogen nemen. Op dit moment geldt dat alleen nog voor vlees en zeevruchten.

Ik vind het een geweldig initiatief en ik hoop dat Nederland snel volgt. Het feit dat de winkelketen ook een overeenkomst heeft getekent waarin staat dat al hun winkel- en huismerkverpakkingen tegen 2025 100% herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn is dan ook een mooi vervolg op deze actie.

Hoe lang moeten we nog wachten?

Op dit moment is er nog geen enkele supermarkt in Nederland die dit heeft doorgevoerd. Maar verkoopcijfers die 300% groeien, dat wil toch elke super? Kom op Albert Heijn, Jumbo, Plus, COOP, Deen en alle anderen, waar wachten jullie nog op?!

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.